Резолюція XIII науково-практичної конференції «Визначення вартості об’єктів будівництва, проектних, будівельно-монтажних та ремонтно-будівельних робіт із застосуванням сучасних технологій і матеріалів. Ціноутворення, управління та документообіг у будівництві – 2017» 1 червня 2017 р. м. Івано-Франківськ,
Учасники конференції на основі доповідей, розглянутих матеріалів і після їх обговорення вирішили:
- За даними Держстату, середня зарплата штатного працівника в Україні в березні 2017 року становила 6752 грн. Листом Мінрегіону від 03.04.2017 р. № 7/15-3463 рекомендовано (а фактично встановлено) рівень кошторисної заробітної плати для будівництва (з нарахуваннями, доплатами, фондами і т.д.) в межах від 3590 до 5400 гривень. Цей рівень не відповідає фактичному і економічно необхідному розміру заробітної плати в будівництві. Він також не враховує зростання прожиткового мінімуму протягом року. Як наслідок, спостерігаємо масовий відтік кваліфікованих будівельників за кордон, критичне зниження якості будівельних робіт, проблеми з набором на будівельні спеціальності у ВНЗ, тіньову оплату праці, необґрунтоване зменшення соціальних внесків та надходжень до бюджету.
У зв’язку з цим конференція звертається до Мінрегіону, Мінінфраструктури, Мінекономіки щодо необхідності:- переглянути в сторону збільшення рівень рекомендованої кошторисної заробітної плати з врахуванням даних діючих будівельних підприємств;
- визначити рівень рекомендованої кошторисної заробітної плати одним показником, а не у діапазоні, який у деяких випадках може бути корупційною складовою;
- внести зміни до Порядку розрахунку розміру кошторисної заробітної плати, який враховується при визначенні вартості будівництва об'єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 20 жовтня 2016 року № 281, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11 листопада 2016 року за № 1469/29599 (зі змінами, внесеними наказом Мінрегіону від 20.02.2017 № 33, зареєстрованим у Мін'юсті 28.02.2017 за № 273/30141). А саме: передбачити механізм динамічного перерахунку рівня заробітної плати в будівництві при зміні рівня прожиткового мінімуму та економічної ситуації в країні;
- продовжити передачу на місця повноважень не властивих центральним органам влади та встановлення прозорих та зрозумілих правил роботи і розробити та впровадити методики для розрахунку вартості людино-дня (людино-години) проектних робіт та вартості людино-години науково-технічного супроводу.
- Законом України від 17.11.2016 за № 1764-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо реформування системи управління автомобільними дорогами загального користування» та постановою КМУ від 28.12.2016 за №1065 «Про затвердження вимог щодо проведення контролю якості робіт з нового будівництва, реконструкції та ремонту автомобільних доріг загального користування» передбачено залучення кваліфікованих інженерів-консультантів для незалежного аудиту (оцінки) технічного стану автомобільних доріг та якості дорожніх робіт. Разом з тим порядок визначення вартості та джерела фінансування послуг інженера-консультанта нормативно не врегульовано.
У зв’язку з цим конференція звертається до Мінрегіону, Мінінфраструктури, Мінекономіки, Національного органу зі стандартизації щодо необхідності:- нормативно визначити перелік послуг інженера-консультанта;
- розробити та впровадити методику для розрахунку вартості послуг інженера-консультанта;
- внести в 9 главу зведеного кошторисного розрахунку затрати на оплату послуг інженера-консультанта.
- З метою модернізації вітчизняної школи проектування та будівництва конференція звертається до:
- Верховної ради України, Кабінету Міністрів України, Мінрегіону щодо необхідності розробити та почати реалізацію державної програми з впровадження BIM-технологій у будівельній галузі України.
- Академії будівництва України, Асоціації розробників та розповсюджувачів кошторисних програм, Національного органу стандартизації, ТК-311, ТК-309 щодо розробки вітчизняних механізмів та стандартів взаємодії між програмними комплексами 3D-проектування та кошторисними програмними комплексами, гармонізованих з європейськими стандартами в галузі будівництва та інформаційних технологій, для реалізації проектів будівництва з використанням 5D BIM-технологій.
- Розглянуті конференцією пропозиції Всеукраїнської спілки виробників будматеріалів, з урахуванням міжнародного досвіду, дозволяють вирішити проблему відсутності в базах кошторисних комплексів сучасних будівельних матеріалів (та інших ресурсів).
У зв’язку з цим конференція звертається до Асоціації розробників та розповсюджувачів кошторисних програм, Всеукраїнської спілки виробників будівельних матеріалів, ТК-311, розробників програмних комплексів з визначення вартості будівельних робіт щодо створення довідників сучасних будівельних матеріалів, які кореспондуються з ДСТУ та СОУ елементних кошторисних норм, розробки та впровадження механізмів їх поповнення та підтримки в актуальному стані, розміщення цих довідників в програмних комплексах з визначення вартості будівельних робіт.
- Практика використання ДСТУ Б Д.1.1.-1-2013 «Правила визначення вартості будівництва» та супутніх йому ДСТУ-Н, а також державних ресурсно-елементних кошторисних норм свідчить про потребу у подальшому їх вдосконаленні.
У зв’язку з цим конференція звертається до Мінрегіону, Національного органу стандартизації, ТК-311 щодо необхідності внести зміни до національних стандартів з ціноутворення. А саме:- при договірній ціні встановленій за результатами тендерних процедур, скасувати нормативне регулювання показників прибутку, загальновиробничих та адміністративних витрат, розміру заробітної плати на стадії підготовки тендерної пропозиції учасника конкурсних торгів (договірна ціна) та при проведенні взаєморозрахунків за укладеними договорами підряду;
- переглянути існуючі показники та/або методики визначення прибутку, загальновиробничих та адміністративних витрат при складанні інвесторської кошторисної документації. Наприклад: загальновиробничі витрати визначати від кошторисної заробітної плати, а адміністративні витрати та прибуток від суми прямих і загальновиробничих витрат;
- розробити форми та методику складання локального кошторису, договірної ціни та акту виконаних робіт, які встановлюють остаточну вартість по кожному кошторисному рядку, як це прийнято в європейських нормах.
Разом з тим ще 2014 року у резолюції Конференції зазначалось що системі ціноутворення у будівництві необхідні зміни, які відповідають світовій практиці і наближають роботу вітчизняних підприємств та фахівців до європейських умов. Така реформа вимагатиме перегляду підходів до нормування і ціноутворення у будівництві у відповідності до європейських стандартів, інституційних змін, заходів з боку низки органів державного управління у будівельній, податковій, економіко-фінансовій, статистичній сферах. Для такої роботи доцільно створити незалежну міжгалузеву фахову групу з розробки змін до системи ціноутворення у будівництві.
|